Geri arşive
27/07/2017| Seyahat etmeyi çok seviyorum ama...uçağa binmeyi sevmiyorum!

Korku belirli bir yaşta ortaya çıkmaz: Bazı insanlar kendini bildikleri bileli uçmaktan korkarken, bazıları korkularında kademeli ve progresif bir artış olmasından şikayet eder, bazıları ise fobinin ani başlangıçlı olduğunu belirtirler ki, bazı olgularda bir uçuş travmasına atfedilse de, sıklıkla görünürde bir neden olmaksızın ortaya çıkar.

Nasıl kendini gösterir?

Bu fobi anksiyete bozukluklarına dahil olduğundan, nabız hızlanması, terleme artışı, nefes almada zorluk, havasızlık hissi, bulantı, karında kramp, idrarda artış, kas ağrısı ve gerilimi gibi somatik semptomların yanı sıra, çırpınma hissi, felaketlerle ilgili hayaller, kontrol kaybı korkusu gibi psikolojik semptomlarla da karakterize olabilir.

Nedenleri neler olabilir?


Bu tip korkulardan muzdarip kişilerin büyük çoğunluğunda tekrarlayan düşünce, olayların gidişatı karşısında hiçbir şey yapamayacak olmanın farkındalığına eşlik eden, kaza durumunda ölümün kaçınılmaz olmasıdır. Bu fobinin ortaya çıkması, uçuş sırasında yaşanmış olumsuz deneyimlerle olabilir veya bağımlılık korkusuyla (daima durumun kontrolünü elinde tutma ihtiyacı ve bunun sonucunda başkalarına güvenmede zorluk) emniyetten ve kararlı durumdan kopma ya da sevdiklerinden ayrılma korkusuyla indüklenebilir. Uçuş korkusunun, yas, terk, bir hastalık gibi stresli durumlarla baş etmek zorunda kalınan hayatın zor anlarında doğduğu, veya aslında yükseklik korkusu, klostrofobi (kapalı ortamlarda bulunmaya tahammül edememe) gibi başka fobilerin sonucu olduğu söylenebilir. Bazıları için uçuş korkusunun kaynağı, “hava aracı” teriminin iyi bilinmemesi ve hava yolculuğu hakkında bilgi eksikliği de olabilir.

Uçuş korkusu nasıl yenilir?

Her şeyden önce bazı tavsiyeler bu korkuyu kontrol altına almaya yardımcı olabilir: Yolculuğa mümkün olduğunca dinlenmiş şekilde başlamak, seyahat sırasında zihni meşgul etmek (okumak, sohbet etmek, müzik dinlemek vb..), pencereden dışarı bakmamak, uçuşla ilgili herhangi bir şüpheyi bir uçuş görevlisine sorarak açıklığa kavuşturmak, bir gün öncesinden çay ve kahve gibi uyarıcı içecek tüketimini kısıtlamak ve kısa uçuşlarla başlayarak uçak seyahatlerine alışkanlık kazanmak.

Kendi başına sakinleştirici ilaç alınmaması, bunun yerine doktora başvurması tavsiye edilir, doktor gerekirse daha uygun özel tedavi stratejileri de uygulayabilir. Sorunu yenmek için uçuş öncesinde veya sırasında alkollü maddeler alınmamalıdır: Alkol bir anksiyolitik değildir ve istenmeyen etkiler yaratabilir. Elbette ki mutlak şekilde sakinleştirici ilaçları ve alkolü birlikte almaktan kaçınılmalıdır, sağlık için kesinlikle riskli olabilir.

Aerofobiklere bu korkuyu yenmeleri için yardım etme amacıyla düzenlenen seminerlere katılma imkanı da bulunmaktadır. Hedefe ulaşmak için, rahatlama egzersizleri ve gerginliği yönetmek için etkin tedbirler öğretilir, hava yolculuğu hakkında teknik bilgi sağlanır ve psikoterapi danışmanlığı verilir.

Geri arşive
Bu sitedeki bilgiler, bir hekim veya eczacıya danışmanın yerine geçemez. Daha fazla bilgi için bir hekime ve/veya bir eczacıya başvurunuz. Sitemizde verilen bilgiler sağlık mesleği mensupları içindir. Soru, öneri ve taleplerinizi bize info@angelini.com.tr e-posta adresi aracılığıyla iletebilirsiniz